Alewijnse Marine start elektrische mid-life upgrade aan boord van Portugese M-fregatten

Start elektrische mid-life upgrade aan boord van Portugese M-fregatten

Alewijnse Marine start elektrische mid-life upgrade aan boord van Portugese M-fregatten

Defensie Materieel Organisatie (DMO), onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Defensie, heeft Alewijnse Marine opdracht gegeven voor een elektrische mid-life upgrade van Bartolomeu Dias (F333) en Francisco de Almeida (F334), van oorsprong Nederlandse M-fregatten die in 2006 zijn verkocht aan de Portugese Marine.

Alewijnse Marine is gecontracteerd voor het ontwerpen, bouwen, monteren en inbedrijfstellen van de multifunctionele consoles, de auxiliary control units van de commandocentrale (CoCe) en een compleet nieuwe Radio Room Console (RRC).

Multifunctionele consoles

Alewijnse projectmanager Reinoud van Kralingen over de multifunction consoles (MFC): “De MFC’s vervangen de General Operating Stations (GOS) in de commandocentrale (CoCe). De CoCe is het operationele hart van het schip. Hier wordt alle sensordata gepresenteerd en geanalyseerd en kan vervolgens worden besloten om over te gaan tot wapeninzet. De nieuwe MFC’s zijn veelzijdiger en gebruiksvriendelijker dan de oude GOS, waardoor de effectiviteit van de operators sterk wordt vergroot. Met oog op redundancy wordt het basisontwerp van de MFC’s zoveel mogelijk gelijk gehouden, zodat een operator eenvoudig van console kan wisselen in het geval van een defect.”

Alewijnse voert diverse controles uit vóór de officiële overdracht van de consoles, zoals een intensieve simulatie voor schok- en hittebestendigheid en diverse afnametesten.

De refitwerkzaamheden vinden plaats op de werf van de Koninklijke Marine in Den Helder en de oplevering van de consoles staat gepland voor respectievelijk eind 2019 en eind 2020, waarna Alewijnse zorgt voor plaatsing, inbedrijfstelling en afnametesten in de haven.

Verlenging levensduur

De fregatten vieren in 2019 hun vijfentwintigste verjaardag en renovatiewerkzaamheden zijn noodzakelijk om het schip tot in de jaren dertig in de vaart te houden. De Portugese zeemacht heeft het groot onderhoud van de twee fregatten in Den Helder ondergebracht, omdat beide schepen in Nederland zijn gebouwd en alle noodzakelijke expertise en faciliteiten voor een dergelijk complex project direct beschikbaar zijn op de werf van de Koninklijke Marine in Den Helder.

Succesvolle samenwerking

De keuze voor de elektrische refit van de twee Portugese M-fregatten viel op Alewijnse vanwege de eerdere succesvolle oplevering van de consoles voor de commandocentrale aan boord van de vier Nederlandse en Belgische M-fregatten tussen 2010 en 2014. Daarnaast werken Alewijnse en de Koninklijke Marine al jarenlang samen op Nederlandse marineschepen, zoals op ondersteuningsvaartuig Zr. Ms. Pelikaan (A804), Joint Support Ship (JSS) Zr. Ms. Karel Doorman, de vier Holland-Klasse Oceangoing Patrol Vessels en de amfibische transportschepen Zr. Ms. Johan de Witt en Zr. Ms. Rotterdam. Sinds 2016 beschikt Alewijnse over een eigen service hub in Den Helder voor snelle en efficiënte elektrische onderhoudswerkzaamheden aan boord van schepen die zijn aangemeerd op de werf van de Koninklijke Marine.

Reacties

Reactie toevoegen