Alewijnse bereikt overeenstemming over afbouw sleephopperzuiger bij Barkmeijer Shipyards 

Afbouw sleephopperzuiger bij Barkmeijer Shipyards 

Alewijnse bereikt overeenstemming over afbouw sleephopperzuiger bij Barkmeijer Shipyards 

Alewijnse Marine heeft overeenstemming bereikt over de doorstart van de elektrotechnische werkzaamheden aan boord van een sleephopperzuiger bij scheepswerf Barkmeijer Shipyards in Harlingen. Na de overname van het failliete Barkmeijer door Thecla Bodewes Shipyards is een nieuwe klant gevonden voor de afbouw van het baggerschip. De werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang en de oplevering staat gepland voor maart 2020.

Scope Alewijnse

Alewijnse, een toonaangevend specialist in maritieme elektrotechniek en automatisering, is verantwoordelijk voor de complete elektrische afbouw en automatisering aan boord van de sleephopperzuiger in aanbouw, waaronder het ontwerp, de bouw, installatie en inbedrijfstelling van de switchboards, consoles en bijbehorende alarm, monitoring en controle systemen aan boord van het gespecialiseerde baggerschip. 

Expertise

Martin Terpstra, Operational Manager bij Alewijnse Marine: "Wij zijn ontzettend blij dat we dit project af kunnen maken en dat er een intentie is om ook het tweede schip in opdracht te krijgen. We kijken ernaar uit om onze brede expertise op het gebied van elektrotechniek en automatisering in te zetten en de geavanceerde sleephopperzuiger samen met Barkmeijer succesvol op te leveren aan de nieuwe eigenaar. De doorstart is ook van groot belang voor de scheepsbouwindustrie in Noord-Nederland, zoals de werkgelegenheid en continuïteit voor de toeleveranciers."

Sleephopperzuiger

De sleephopperzuiger in aanbouw is een van de twee baggerschepen die door Thecla Bodewes zijn overgenomen Shipyards uit het faillissement van Barkmeijer Shipyards. De nieuwe eigenaar wil de gespecialiseerde baggerschepen inzetten voor de winning van zand en grind op zee. De baggerschepen hebben een lengte van 105,90 m, een breedte van 15,85 m, een diepgang van 6,94 m. Elk schip beschikt over een enkele zuigarm, een opslagcapaciteit van 3000 m³ en accommodatie voor veertien opvarenden. Ook is er een dieselelektrische installatie aan boord om het energiegebruik en de emissies sterk te reduceren. 

Samenwerking

Alewijnse Marine en de Thecla Bodewes Group werken al jarenlang met succes samen. Een recent opgeleverd project is de Duitse waddenferry Adler Rüm Hart, die met een capaciteit van 250 passagiers en een leeg scheepsgewicht van slechts 78 ton zeer zuinig kan varen. Andere gezamenlijke projecten waren de sleephopperzuigers UKD Orca (2010) en Charlock (2016), de offshore accommodation barge Elikia (2014) en drie pilot station vessels voor het Nederlands Loodswezen: Polaris, Pollux en Procyon (2012-2014). Ook voor de nieuwe sleephopperzuiger is Alewijnse gecontracteerd, vanwege de uitgebreide kennis en ervaring van Alewijnse in combinatie met de langdurige en goede samenwerkingsrelatie met Thecla Bodewes.
 

Reacties

Reactie toevoegen