Alewijnse rondt elektrische installatie op Mexiaans marineschip ARM Reformador af

ARM Reformador, meest geavanceerd marineschip in Latijns-Amerika

Alewijnse rondt elektrische installatie op Mexiaans marineschip ARM Reformador af

Alewijnse heeft de elektrische installatie van ARM Reformador afgerond, het nieuwste Long Range Ocean Patrol (POLA) schip uit de marinevloot van Mexico. Het schip wordt gezien als het meest geavanceerde marineschip in Latijns-Amerika en is gebouwd op de marine scheepswerf ASTIMAR 20 in Salina Cruz in Mexico in samenwerking met Damen en Alewijnse en andere gespecialiseerde onderaannemers.

Alewijnse was verantwoordelijk voor de engineering, levering en installatie van apparatuur, projectcoördinatie, supervisie en inbedrijfstelling van alle elektrische systemen aan boord. Het bedrijf was nauw betrokken bij de bouw in vijf modules, waarvan er drie in Mexico en twee in Nederland plaats vonden. De eindessemblage werd in Mexico uitgevoerd. De ARM Reformador (Reformer) is een Mexicaanse versie van de Damen SIGMA 10514, een ontwerp dat al door diverse andere zeemachten met succes wordt ingezet.

Het engineeringswerk voor dit project startte in december 2016. Daarbij lag de focus vooral op de twee meest complexe modules van de motoren en de schakelpanelen. Ook werkte Alewijnse aan de engineering van de brug en het bedieningscentrum, inclusief alle complementaire systemen. De bouw van deze modules vond plaats op de werf van Damen Schelde Naval Shipyard in Vlissingen.

Ondersteuning van de Mexicaanse scheepsindustrie

Bij de drie bouwfasen in Mexico werd maximaal gebruik gemaakt van Mexicaanse arbeidskrachten. Alewijnse was daarbij verantwoordelijk voor het site management en de supervisie van alle elektrische werkzaamheden, zoals de werkvoorbereiding, coördinatie van de Mexicaanse teams, garantie van kwaliteit en assistentie bij het aansluiten van de kabels en het cold wire testen, met name voor de complexe militaire systemen. Op het hoogtepunt van het project werkten vijftig elektrische engineers en coördinators in Nederland en later nog eens vijftien medewerkers op locatie in Mexico.

Ook organiseerde Alewijnse de kennisoverdracht over staalwerk en elektrisch werk op de ASTIMAR 20 scheepswerven en de Spaanse vertaling van handleidingen en instructies. Bovendien gaf Alewijnse trainingen aan de bemanning over de belangrijkste systemen, zowel over eigen systemen als die van andere leveranciers.

Alewijnse project manager Ionut Melescanu kijkt terug op een mooi en uitdagend project. “Hoewel we al ervaring hadden met SIGMA 10514 schepen, waren er wezenlijke verschillen in het ontwerp voor dit nieuwe schip. Andere uitdagingen waren de verschillen in taal en cultuur en de trainingen die we aan Mexicaanse medewerkers moesten geven. Maar het project is op tijd geleverd, binnen het budget en het resultaat is van hoge kwaliteit. Daarmee heeft Alewijnse bewezen over de technische expertise en internationale capaciteiten te beschikken om de elektrische bouw van zo’n complex militair schip tot een goed einde te brengen.”   

 

Reacties

Reactie toevoegen